vrijdag 23 juli 2010

Let the journey begin..

Here goes...
Vlak voordat ik vertrok vond ik een geel armbandje van Peter Pan's (iedereen die weleens naar australie is geweest, weet wat ik bedoel), geinig en toevallig...

Kiele Kiele
Nadat ik al me spullen had ingepakt gingen we onderweg naar Eindhoven. Alles zou goed komen toch? We kregen file na file. Ondertussen was ik lekker aan het stressen in de auto. Wat als ik me vlucht niet kan halen? Dan kan ik het wel vergeten want me aansluiting mis ik dan ook..
Uiteindelijk ging het allemaal net goed en kon ik me ouders uitzwaaien op Eindhoven Airport.

Stockholm Airport
Eenmaal op londen stansted aangekomen te zijn neem ik de bus naar London Heathrow. Twee uur later ben ik er dan. Je zou toch denken dat er rekening wordt gehouden dat mensen overnachten op het vliegveld, maar helaas. Kleine stoelen hard en totaal niet comfortabel zijn.
Later kwam ik erachter dat dit bij Stockholm Airport heel anders was. Dan maar op de grond, helaas was deze ook hard en een trui als matje werkte ook niet echt. Uiteindelijk was ik zo moe dat ik misschien nog wel 2 uurtjes heb geslapen. Ik was dan ook blij toen het 05.00 uur was. Tijd om in te checken en ontbijten!
Van londen tegen Stockholm vocht ik tegen de slaap. Ik wilde ook niet te veel slapen anders kon ik niet in het vliegtuig van helsinki naar shanghai (17:00-07:00).
Uiteindelijk viel ik toch wel een paar keer in slaap, de vlucht ging dus erg snel. Aangekomen op Stockholm Airport viel me op dat het hele interieur gelijk uit de ikea is gekomen! Echt waar!

Almost there...
Weer 2 uur wachten maar ik vermaakte me goed met me lonely planet.
Aangekomen op helsinki, was het door de paspoortcontle en konden gelijk weer het vliegtuig instappen naar Shanghai.
Ik kreeg echter een gigantische hoofdpijn. Uiteraard had ik paracetamol in me backpack zitten, die in het vrachtruim lag. Dus helaas....Tijdens de vlucht hadden we ook nog last van turbulentie en daar werd me maag niet al te blij van.

Eindelijk was het 07:30 en kwamen we aan op shanghai. Wat later dan gepland maar daar zijn we dan. Ik had helaas nog steeds barstende hoofdpijn. Van het vliegtuig naar het vliegveld moesten we door een tunnel heenlopen die serieus naar china rook. De geur van noodles en dumplings kwam me tegemoet. Tegen de tijd dat ik op het vliegveld kwam, rook ik het niet meer. Was het een soort van parfum ofzo? Bizar!! En ook me hoofdpijn was op miraculeuze wijze verdwenen.

Ik was weer blij terug te zijn. Het voelde toch weer een beetje als thuiskomen.Ik weet het niet, het voelde gewoon zo. De schoonmakers die een tapijt aan het schoonmaken waren, wat niet schooner kon zijn (toppunt van communisme, onzinnige baantjes), de heerlijke onbekende gerechten en het toeterende verkeer wat als orkest in je oren klinkt.

Zoef, Zoef....
Onderweg naar me hostel, ging ik met de Maglev trein. Een magnetische trein zoals je ze ook in bangkok ziet. Alleen gaat deze trein 300 kilometer per uur. Volgens mij zelfs de snelste trein ter wereld! Je bent zo in het centrum en je merkt er eigenlijk niks van. Daarna de metro. Sinds 2003 zijn er 10 nieuwe metrolijnen bijgekomen en dat allemaal voor de Shanghai Worldexpo. Bizar!
Bij de metro moest ik eigenlijk even een flesje weggooien, er stond echter een vrouw. Ik kon niet precies zien wat ze aan het doen was. Ieeeehhh....ze hield haar jonge kind boven de prullebak zodat die even zijn of haar behoefte kon doen. Ja, dan weet je het zeker...je bent in china.

Me hostel vinden ging erg makkelijk. Ik had een goede beschrijving gekregen. Ik kon helaas nog niet inchecken. Dus even omkleden want het was erg warm, rond de 30-35 graden en benauwd.

Bund
Eerst naar de Bund. Dit is 1 van de bekendste plekken van Shanghai. Aan de rivier heb je uitzicht over de hoge wolkenkrabbers. De een nog mooier dan de ander. Ik ben echter niet de enige. Toeristengroepen zijn niet aan te slepen. Lang blijf ik niet, want het is inmiddels rond een uur of 14:00 en het heetst op de dag. Ik besluit daarop nog even naar People's square (een groot plein) te gaan en dan even inchecken, douchen en genieten van de airco in me kamer. Het is een kleine kamer waar ik amper kan lopen en me backpack wegzetten is ook erg moeilijk maar tenminste is het er schoon. Een groot pluspunt.


The Bund, Shanghai


Ron een uur of 5 is het al wat afgekoeld en ga ik naar de Yuyuan Gardens en Bazaar. Helaas is het vooral erg toeristisch. Het is het oude stadsgedeelte met oude huizen zoals china ze vroeger kende. Helaas zien ze eruit alsof ze net gebouwd zijn. Uiteraard kun je hier de nodige souvernirs aanschaffen en ook wordt je vaak aangesproken met:"You want watch? Bag?
Door de massale toestroom van toeristen had ik het dan ook snel gezien vooral omdat het oude stadsgedeelte eruit zag alsof het net uit de grond gestampt is, maar ja dat weet je nooit bij de chinezen.

Daarna ben ik richting de Bund gelopen voor een aantal mooie foto's van de verlichte gebouwen. Ik was niet de enige blijkbaar. Ik vond het 's-middags al druk maar nu leek het wel een speciale bijeenkomst ofzo.
Door de massa van mensen werd niet alleen het voetpad gebruikt maar aan allebei de kanten werd een weghelft in beslag genomen door de massa mensen. Ik had nog nooit zoveel chinezen bij elkaar gezien. Op de bund was zeker een paar duizend man aanwezig. Zo was er ook nog politie. Uiteraard met de nodige indrukwekkende geweren. Na een aantal mooie foto's geschoten te hebben, ben ik terug naar het hostel gegaan en vroeg naar bed gegaan. Ik was nog moe van de reis..zzzzz....

0 reacties: