zondag 8 augustus 2010

Oude bekenden

Nog maar tien dagen voordat ik aan mijn terugvlucht begin, dan gaat het normale leven beginnen, zover is het gelukkig nog niet.

Voor de wekker werd ik wakker en besloot ik in het Prague cafe te gaan ontbijten. Rond een uur of 8 liep ik de deur uit. Wat een stilte, heerlijk. De meeste winkeltjes waren gesloten en ook de toeristen waren nog niet gearriveerd. Een enkele toerist of local liep rond in de old town wat een hele andere sfeer gaf. Een sfeer van rust.

Bij het prague cafe bestelde ik een lekker gebakken eitje met eigengemaakt brood. Heerlijk! Kan ik de dag goed beginnen. Eerst op naar de Mu Residence. Deze familie regeerde bijna 500 jaar over de Naxi in deze regio. De naxi zijn een minderheidsgroepering in China en leven vooral in deze regio. De Naxi hebben niet een zogenaamde 'standaard' levensstijl. Het concept monogamie kennen zij niet, althans niet de oudere generatie. Het idee is dat de vrouw een man kiest waar zij mee naar bed gaat en/of relatie mee heeft. De man gaat echter altijd weer terug naar het ouderlijk gezin en kinderen die hieruit geboren worden, daar zorgt de vrouw voor. De man heeft hier geen rol in.

Van dit soor communities zijn er maar een paar in de wereld. Nu nog steeds zijn er Naxi-mensen die zo leven. De Mu residence was eigendom van de leider van de Naxi gemeenschap. Rond 08.30 uur zou de residence open gaan en even over 08.30 uur was ik er, als een van de eerste.
Ik was blij dat het niet zo druk was en kon ik rustig foto's maken. Het was erg groot en leek heel erg veel op de verboden stad in Beijing, alleen kleiner. Je kon ook helemaal naar boven de heuvel beklimmen waar een toren stond waar je over de hele stad uit kon kijken. Uiteraard moest daar weer extra voor betaald worden, maar dat was te overzien. Een hele klim, maar erg mooi.

Mijn volgende stop, de Dragon Pool. Onderweg kwam ik opeens de frans canadezen tergen, zij moesten hier 140 yuan (14 euro) voor betalen, dit vond ik toch wat te veel. Rond 15.00 uur hadden we afgesproken om met z'n allen nog wat te gaan eten midden op het plein.

0 reacties: